Thursday, May 15, 2008

Satu cerita cinta..


Saya mengikuti sebuah cerita cinta. Ceritanya sangat menarik, tetapi terlalu lama dan panjang untuk saya kongsi bersama di sini. Dahulunya saya amat mengagumi cerita cinta ini. Namun sekarang saya sudah terasa tidak puas hati dengan jalan ceritanya.

Pada dasarnya kisah ini berkisarkan tentang seorang lelaki yang buat pertama kali dalam hidupnya dia jatuh cinta. Dia amat setia dan terlalu cintakan kekasih hatinya. Bertuah sungguh wanita itu. Dan mereka berdua bersama dengan bahagianya. Akan tetapi, bagaikan menjadi lumrah kehidupan, sesuatu yang indah pasti akan berakhir. Segalanya telah ditakdirkan Tuhan. Bahagia yang dikongsi itu tidak lama mana, akhirnya cinta itu kecundang juga. Lelaki itu teruk dikecewakan. Kekasihnya berubah haluan cinta kepada cinta yang lain lalu meninggalkan lelaki itu. Sangat kejam. Lelaki itu menderita. Teramat sangat. Namun Tuhan itu Maha Mengasihi dan mendengar rintihan hati yang bersedih. Hari berganti hari lelaki ini kembali ceria dengan hidupnya sendiri dan melupakan segala kisah derita hidupnya. Masa telah mengubati luka hatinya. Dengan berkat doa dan semangat dari keluarga dan sahabat-sahabat, keyakinan dan kegembiraan hidup lelaki ini lahir semula. Banyak perkara yang mengubah hidupnya setelah itu. Inilah hikmah yang Tuhan sembunyikan di sebalik segala ujianNya.

Cerita ini tidak tamat hanya di situ sahaja. Belum ada lagi kesudahannnya. Namun bagi saya babak seterusnya sangat mengecewakan. Menjadikan saya geram dan marah, (terasa nak maki perempuan ini juga ada) bilamana setelah lelaki itu mula terasa bahagia dan ingin memulakan hidup baru, tiba-tiba perempuan itu kembali! Kononnya untuk berbaik semula. (test market lar konon kan..). Akibatnya, lelaki ini jadi keliru. Berkecamuk perasaannya. Antara rasa sayang, kasihan, geram, kecewa,dan dendam terhadap bekas kekasihnya itu. hmm

Benar saya selalu percayakan setiap kisah pasti akan ada ‘Happily Ever After’ pada kesudahannya. Walaupun saya percaya cerita ini pasti akan berkesudahan seperti di atas, namun saya fikir babak cerita cinta ini seperti tidak adil. Ya, tidak adil. Adakah ini adil wahai perempuan, setelah kamu ‘bunuh’ cinta lelaki ini, kemudian kamu mengharapkannya kembali? Adakah ini adil wahai lelaki, setelah kamu hidup bagai raga tak bernyawa, lalu Tuhan tunjukkan sedikit kasih sayangNya maka jiwa kamu pulih, kemudian kamu merelakan dia kembali di hatimu? HAHAH! Ini adalah satu cerita dongeng. Kadang-kadang cerita dongeng seperti ini boleh juga buat saya tergelak sendiri, mengenangkan kehidupan ini tidak ubah seperti sinetron-sinetron di televisyen. (saya bukan peminat sinetron yer.hehe).

Saya pasti ramai yang biasa dengar pepatah poular ini, ‘Bunga bukan sekuntum, kumbang bukan seekor’. Janji anda bijak memilih. (bukan apa, kerana sekarang banyak bunga ‘palsu’ dan kumbang yang dah bertukar selera, tidak suka madu bunga lagi..hehe). Apa yang saya ingin katakan di sini ialah, ada eloknya kita cari sahaja pasangan hidup yang lain. Tiada lagi perasaan serba salah, tiada lagi trauma. Saya fikir ini bukanlah satu hukuman, tetapi satu keadilan. Barangkali tidak salah untuk berbaik semula bagi menjauhi permusuhan, bukankah itu bagus? Tetapi untuk kembali bercinta, hahaha... (saya gelakkan sahaja. tak kuasa nak cakap dah).

Saya sedar pendapat saya ini tidak semestinya betul dan tepat kepada semua orang, dan semua situasi. Ermm barangkali kita harus juga melihat situas ini dari pebagai sudut. Dan oleh itu, tidak patut untuk saya menentukan betul atau salah sekirannya lelaki itu masih menerima semula bekas kekasihnya itu. (look who have we got here~ our Mr NiceGuy~~heh).

Maafkan saya. Saya masih agak pesimis dengan jalan cerita sebegini. Tidak mengapalah jikalau sesetangah merasakan saya bersikap tidak pemaaf dan egoistik, tetapi saya juga punya hak dan kebebasan menyatakan pandangan sendiri seperti orang lain. Entahlah, hanya Tuhan sahaja yang berhak menentukannya bukan? Jadi terserahlah bagaimana anda melihatnya, tepuk dada fikirkanlah secara relevan.

Cukup setakat ini sahaja dulu. Saya harap saya dapat berkongsi lagi jalan cerita seterusnya di masa akan datang. Harap-harap ianya bukanlah satu kisah dongeng tetapi satu cerita cinta yang rumit, ‘bijak’ dan membahagiakan. =)

Sekian. Love and Peace to all!


P/s: Esok adalah sambutan hari guru di Ipba. Happy Teacher’s Day!! Yeay~ =D
(tak sabar nak menyanyikan lagu kami guru Malaysia dengan penuh bersemangat esok~ hehe)

1 comment:

Anonymous said...

kadang2 hidup ini penuh dgn dugaan dan rintangan, namun benar ape yg anda katakan Allah itu Maha Pengasih.. setiap yg berlaku ade hikmahnye..kita sebagai hamba patut bersyukur dgn apa yg kita ada malahan kadang2 terasa pemberianNya terlalu besar sehingga kite leka dan lalai...ketika itu Allah sedang menguji keimanan kite samaada kite akan kembali kepadaNya ataupun berpaling tadah kepadaNya dan terus2an hanyut..bagi saya..setiap nyawa yg berhidup lelaki mahu perempuan ade pasang-pasangannya, tapi kadang2 kite ter'salah' langkah tapi jadikan semua itu sebagai pedoman utk kite terus mengenal erti sebuah kehidupan yg sebenar...