Sunday, May 18, 2008

Cikgu oh cikgu~


Sambutan Hari Guru baru-baru ini saya rasakan sangat ‘best’. Kenapa ya? Hehe.. kerana pada kali ini saya dapat merasakan ‘semangat’ keguruan itu. (ececeh..semangat nak jadi cikgu gituh.hehe). Kali ini saya seronok, seronok mendengar ucapan-ucapan ‘Happy Teacher’s Day’ daripada rakan-rakan seperjuangan, daripada keluarga, serta daripada teman-teman yang bakal jurutera, bakal doktor, bakal usahawan, bakal peguam, bakal pakar komputer dan banyaklah..Terharu pula dibuatnya. sobss

Tahun ini juga merupakan tahun istimewa untuk kami semua. Sebelum ini kita hanya bergelar pelajar dan meraikan warga-warga pendidik. Tetapi kali ini agak berbeza, kerana kita semua meraikan dan juga diraikan! Ya, kita semua sudah hampir kepada kerjaya ini. Wahh! (cuaknyer!) Hmm..sebenarnya hanya tinggal beberapa bulan sahaja lagi untuk kami menjejakkan kaki ke alam perguruan yang sebenar. Selamat maju jaya semuanya! =)

Tahniah juga saya ucapkan kepada Teacher’s Day Celebration Committee atas kejayaan besar menyelenggarakan sambutan ini dengan penuh meriah. Selain daripada pelbagai aktiviti tele-match antara pensyarah dan pelajar yang sengit dan sangat menarik, anda semua juga berjaya mempersembahkan persembahan-persembahan yang menghiburkan dan mencuit hati. (hey bukan senang kita nak menjaki dan mengenakan pensyarah kan? Haa inilah peluangnya! Haha). Jadi, tahniah sekali lagi Cohort 2!!

Hm seperti biasalah tiap-tiap kali pada Hari Guru, banyak ucapan inspirasi yang akan kita dengar. Segalanya bagi meyuntik hati-hati para pendidik serta bakal pendidik ini agar terus ikhlas bersama menabur bakti kepada insan-insan lain. Betul tak? (hehe seperti biasa juga saya sentiasa bosan mendengar ucapan amanat menteri..blerghh). Hm saya terasa sedikit terharu mendengar sajak Dr Hj Seman yang bertajuk ‘Aku Tetap Datang’ yang beliau deklamasikan tadi. Betapa mulianya seorang guru yang benar-benar ikhlas mendidik anak muridnya. Sangat mulia. Jauh di sudut hati saya mendoakan guru-guru seperti ini agar sentiasa dirahmati Tuhan. Bolehkah saya ikhlas seperti itu? Hm entahlah..Anda pula bagaimana? (tiba-tiba teringat sajak-sajak pengorbanan guru ala-ala ‘Guru Ibarat Sebatang Lilin’..)

Saya fikir elok saya berhenti di sini saja. Sakit kepala pula datang ‘melawat’ saya hari ini. aduhaiii.. Kepada anda semua, biarpun secara formalnya anda bukan seorang guru atau bakal guru, tidak mengapa, saya percaya di hati kita semua adalah seorang guru. Jadi, Selamat Hari Guru semua!

Sekian. Love and Peace to all!


P/s: Bukan rela saya untuk menjadi seorang guru pada mulanya. Namun kini saya percaya, ianya ada dalam darah daging saya. Saya tidak mungkin akan menyesal. Terima kasih Abah. =)

4 comments:

FARAH said...

What you don't know can't hurt u,but once you've known..you must be wise enough to handle because it will definitely hurt(i am talking about first hand experience being a teacher..)
Along kata a genuine teacher works from the heart...Good luck in your future career dear.

FARAH said...

Along said a true teacher works from the heart...but I truly think that an effective teacher must be a good manager.Good luck in your future career,dear...

Anonymous said...

kak massssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss....saya laa mokcik zatil...,


selamat hari cikgu cikgi....saya rindu awak.................... rindu2rinduan~~~~

Jarod Yong said...

I guess we have a great future ahead of us!
=D