Sunday, May 11, 2008

Hari Ibu


Kata mereka, hari ini merupakan antara hari yang paling istimewa. Mengapa ya? Jawapan mereka adalah kerana hari ini merupakan hari untuk meraikan warga yang paling istimewa serta mulia bagi setiap insan iaitu warga IBU. Sempena hari ini adalah hari rasmi mengucapkan terima kasih atas segalanya dan juga betapa sayangnya kita kepada kepada ibu/emak/mama/umi atau apa-apa sahajalah gelarannya, maka saya juga tidak mahu ketinggalan berkongsi kegembiraan untuk mereka pada hari ini. Jadi, sudahkah anda semua menelefon ibu-ibu untuk mengucapkan ‘Selamat Hari Ibu’ kepada mereka?? (oh, jangan dilupakan si ibu mertua juga ya..hehe)

Tersenyum dan kagum saya melihat sesetengah orang yang sedang sibuk memilih dan membeli hadiah buat ibu-ibu kesayangan mereka. Bagus sungguh mereka ini. Terutamanya yang lelaki. Saya lebih kagum. Bukan kerana apa, lebih elok bersungguh dan bersemangat membeli hadiah untuk ibu tercinta berbanding hadiah untuk teman wanita tercinta, tak begitu?? hehe.. Saya boleh membayangkan keceriaan di wajah si penerima hadiah-hadiah itu. Sudah pasti mereka sangat seronok dan ceria. Tiba-tiba teringatkan ibu di rumah. Saya membayangkan wajah-wajah gembira dan ceria ibu. Aduhai serta merta ia cukup membuatkan saya ‘homesick’ dan sangat rindu padanya. Sobss..

Tak sabar sungguh untuk pulang ke rumah rasanya. Hadiah untuk ibu sudah lama saya sediakan. Hanya menunggu masa untuk diberikan kepadanya sahaja. Hmm terasa kesal pula tidak mahu pulang ke rumah hujung minggu ini untuk sama-sama meraikan hari istimewa ini. Sudah tentu banyak menu-menu istimewa yang bakal terhidang di atas meja makan di rumah. (huhu..bab ini memang amat dikesalkan) =P

Sebentar tadi saya ada terlihat di televisyen satu rancangan yang berkisarkan tentang ibu-ibu ‘mithali’ yang kononnya berjaya membesarkan dan mendidik anak-anak mereka ke arah kejayaan. Wahh syabas si ibu! Anak anda berjaya mengikut jejak langkah anda dan menjadi seorang penyanyi ya! Alhamdulillah~…dan tahniah juga kepada si ibu yang lagi satu, anda tentunya seorang yang berjaya dan kaya-raya, malah anak anda juga seorang yang berkarier, pandai dan jelita, eh tetapi mengapa anak-beranak ini seperti memakai baju yang tidak cukup kainnya? Hahaha. Saya bergurau sahaja. Mungkin itu yang mereka gelarkan ‘gaya fesyen terkini’. Jadi biarkanlah mereka dengan cara mereka ye tak? Oh, bukan juga maksud saya untuk memandang enteng kepada golongan penyanyi ya. Saya memang tiada isu dengan golongan artis ini. (kenyataan yang mungkin 75% ikhlas)…

Hm walau apapun, tahniah dan syabas diucapkan kepada mereka ibu-ibu yang berjaya ini. Moga-moga berjaya dunia dan juga akhirat hendaknya. Namun hakikatnya saya lebih berminat melihat ibu-ibu tunggal yang bersabar hidup dibendung kesusahan dan keperitan menyara keluarga dan kehidupan seharian, membanting tulang empat kerat mencari rezeki yang diberkati Tuhan setiap hari demi sesuap nasi untuk keluarganya, membesarkan dan mendidik anak-anak yang ramai dengan cara hidup yang berlandaskan agama, sehingga setiap seorangnya berjaya dalam pelajaran dan kerjaya masing-masing dengan cemerlangnya! (dan yang penting sekali di sini adalah anak-anak mereka berjaya menjadi ‘insan’).

Barangkali saya nampak berat sebelah di sini. Entahlah, saya fikir semuanya bergantung kepada bagaimana cara anda memahami erti ‘berjaya’ itu. Definisi dan pandangan setiap orang mungkin berbeza, bukan? Oleh kerana saya hanyalah manusia biasa yang berpendapat, jadi ia tidak semestinya betul, dan tidak pula wajib salah.
(Saya amat tertarik dengan kata-kata ini: “Saya seorang penulis. Menulis atas nama manusia yang memerhati sambil berfikir. Fikiran manusia tidak sempurna. Jadi tulisan saya juga tidak sempurna. Terimalah seadanya. “..dan mungkin juga saya sudah tertarik dengan penulisnya. Haha)


Sekian. Love and Peace.


P/s: Mungkin ada lebih baiknya jika siaran itu menyiarkan ibu-ibu yang berjaya melahirkan pemimpin-pemimpin tanah air yang kita hormati dan pastinya yang berjasa pada negara. (jauh lebih baik berbanding dengan artis-artis lar kan…*sah cik mass kita ‘racist’ dengan artis!* haha)

Selamat Hari Ibu!! Kepada semua warga ibu-ibu, ibu-ibu mertua, dan bakal-bakal ibu.. (tak sabar pula nak join warga di atas ini..hehe) =]

No comments: