Tuesday, July 8, 2008

Lesson Pening


Fuhhh..sudah masuk minggu ketiga rupanya saya di sekolah. Wah terasa cepat betul waktu berlalu! Jadi, tinggal lebih kurang lapan minggu sahaja lagi untuk menamatkan segala ‘seksaan’ praktikal ini. (yeyeh~ pasnih boleh ronggeng! Hehe)

Hm nampaknya saya sudah jarang berpeluang untuk mengupdate blog ini. Maaf ya rakan-rakan, anda semua pasti tahu di musim praktikal ini kita harus ‘bercinta’ dan 'berkasih sayang' dengan ‘rancangan pengajaran harian’ (lesson plan) dan juga ‘alat bantu mengajar’ (teaching materials). Haihh apalah nasibku…

Namun pada kali ini saya sengaja menulis entri ini untuk mengisi masa lapang saya. HAH! sangatlah tipu. Sebenarnya saya menulis kerana saya amat tertekan, geram, benci, menyampah dan segalanya dengan tugasan praktikal ini. Errghh! Malam ini saya sungguh emo. Jadi saya tidak mahu mengusutkan fikiran memikirkan tentang lesson plan dan teaching material untuk hari esok. Ye! Saya tak mahu! Peduliklah! Pegi mati. (saya ucapkan tahniah kepada anda yang berjaya mencari peluang untuk berdating, atau keluar menonton wayang atau bekerja sambilan pada ketika ini. anda sungguh hebat!)

Saya terasa sangat terseksa dan mentally-tortured dengan tugasan harian menyiapkan lesson plan ini. Bagi saya ianya sungguh renyah, remeh, merepek dan berlebih-lebih demandnya. Lebih teruk lagi bila ‘si nenek tua’ itu memberi komen sebegini mengenai lesson plan saya, “you must be more detailed, this is not enough..you should write down the examples..bla..bla..words..bla..bla..questions..bla..bla..bla”.. what??! Ya Tuhan..ape ko nak aku tulis 10 pages lesson plan ke??! erghhh!! %^$#@&#$&!!!!! (Hanya teman-teman rapat sahaja mengetahui apa yang terkeluar dari mulut ini. huhu)

Fuhh..fuhh...hm sebenarnya bukan perangai pelajar yang membuatkan saya stress naik darah sampai begini, tetapi tugas membuat lesson plan..huhu.. Tolonglah..tolonglah..tolong berikan saya sedikit kata-kata semangat untuk terus berupaya dan berusaha menulis aturcara sesi pengajaran dan pembelajaran harian saya. Sungguh saya sudah tak larat lagi. Kalaulah boleh, saya mahu masuk ke kelas dan mengajar sesuka hati tanpa perlu risau tentang lesson plan yang ‘detailed’. Hakikatnya saya cukup seronok mengajar anak-anak murid saya, walaupun kadangkala mereka ini agak susah mendengar kata, dan saya hampir-hampir bertukar ‘hijau’..tetapi….hmm..huhuhu =(

Hm lagi satu, saya merasakan sesi praktikal ini BUKAN satu gambaran sebenar kehidupan bertugas sebagai tenaga pengajar di sekolah. Sebaliknya, ia cuma satu sesi ujian dalam jangka waktu panjang (tiga bulan!!damn) yang amat menyeksakan untuk mengenalpasti guru-guru pelatih ini mengaplikasikan segala jenis teori yang dipelajari dahulu DI DALAM LESSON PLAN MEREKA YER.. Pfffttt.. crap!

Sekian.


P/s: Maaf sekiranya ada yang tidak bersetuju dengan pendapat saya. Kita manusia memang berbeza. Maaf sekali lagi.

3 comments:

Anonymous said...

owh kak mass!!

i sngt brstuju dngn you
cukuplah i malas nk buat lesson plan nich~~
aaaah

tp bile i mngenangkan
kanak - kanak comel di kelasku
(sungguh ramai!)

i kmbali brtekad utk buat lesson plan...

jd
sile sileknla
kak mass
kenang kenangkan
bebudak yg comel + handsome + cantik dlm
kelas mu

ehhhehe

Jarod Yong said...

Wow~~
I can relate to your sentiment!

We have been explicitly taught the best theories to use for teaching but we have yet to observe such theories put into practise so we struggle to actually do it!

For much of our lives, we have been drilled to memorise infomation...
Even the lecturers who expect us to be able to engage the class do not bother to be engaging during their own lectures!

We need good models..
We were not provided any..
Therefore, we find it difficult to produce what is expected of us..
Only a rare few would..
Only a rare few..

Nonetheless, I guess we should try...

M A S S M A R C E L L A said...

encik mentari: anakanda2ku tidaklah terlalu comel, belum lagi handsome dan cantik..akan tetapi mereka sungguh menarik dan MENGHIBURKAN hati ini.

Oh Tuhan, ku bersyukur kpdmu..



jarod koko: yeah u'r absolutely rite..at least we shud give it a try..da thing is, i know im not alone in dis phenomenon! thanx alot for ya support, and lets support each other!!