Sunday, July 13, 2008

Kerana ayah dan ibu


Waktu di hujung minggu begini, saya sering kebosanan di asrama. Hati ingin pulang ke kampung, tapi..hm disebabkan harga petrol sudah naik bagai tak hengat, jadi lupakan sajalah. Hujung bulan lar nampaknya saya menjenguk orang tua tersayang.

Apa yang saya ingin tulis kali ini, saya YAKIN ianya pasti akan mengganggu kesabaran dan kestabilan emosi sesetengah pihak. Pada mulanya saya terasa hati juga (sikit je lar), tetapi memandangkan terlalu banyak lagi perkara lain yang jauh lebih penting untuk saya fikirkan, makanya saya anggap hal ini sebagai ‘picisan’ sahaja.

Apa hal sebenarnya ni ya? Haa begini..Baru-baru ini saya ada berbual dengan seorang rakan lama. Sudah bertahun-tahun tidak mendengar cerita. Rakan saya ini pun bakal menjadi seorang jurutera tidak lama lagi. Wah, tahniah saya ucapkan..Untuk memendekkan cerita, ketika kami sedang berbual tentang kerjaya masa depan, rakan saya ini mungkin tersasul (mungkin juga tidak) berkata, “mass..mass..you dulu result cam bagos, last-last jadik cikgu jer”…

Saya terdiam seketika. Terkejut barangkali. Dia terus tergelak. Lalu saya terus menukar topik perbualan.

Hurmm…Saya tidak merasa marah. Tidak juga merasa sedih. Namun hati saya ini kuat untuk menjelaskan satu perkara kepadanya. Penting untuk dia tahu bahawa menjadi ‘cikgu’ itulah sememangnya kemahuan IBUBAPA saya. Saya lakukan semua ini atas kehendak mereka. Saya tinggalkan segala yang dulu saya fikir elok dan seronok demi mengikut telunjuk dan kata mereka. Dan saya amat bersyukur kerana apa yang saya lakukan sekarang ini mendatangkan gembira dan senang hati kepada mereka. Kerana mereka itu ibubapa saya. Itu sahaja.

Hm terima kasih saya tujukan kepada rakan-rakan yang telah memberi kata-kata penguat semangat kepada saya berkenaan hal ini. Tak usah bimbang, saya tidak sakit hati atau emo dengan kata-kata sebegitu. Biarlah, hati dan pendapat manusia berbeza bukan..Apa yang penting di sini, kita lakukanlah segala apa yang kita yakin dan percaya ianya Betul. Saya yakin saya betul. Saya percaya akan ibubapa saya. Kepada rakan saya itu, doa saya semoga awak berjaya di masa hadapan.

Fuhh..cukup setakat ini saja. Saya sebenarnya ‘in denial’ dengan tahap kesibukan kerja-kerja yang tertangguh sejak tiga minggu lepas. Aduhaiii.. (tapi masih sempat melepak di kedai mamak tuh..Hehe..)

Sekian. Love and Peace.


P/s: Saya teringat kata-kata ini yang dipetik dari filem kegemaran ‘Braveheart’. Seorang ayah berkata kepada anak lelakinya yang terlalu muda untuk berperang. “I know you can fight, but it’s our wits that make us men”. =)

2 comments:

Jarod Yong said...

hmmm~~
Somehow I dont get friends who laugh at my profession...
They think it noble...
Or maybe its because of my personality that makes that think of it that way...

But do be proud of the fact that you are a training teacher.
Because teaching is the greater profession!

M A S S M A R C E L L A said...

it's ok jarod..
i know..

in my heart, i am proud of wut i'm doing now.
really am..
it's only dat matters. =)