Friday, September 5, 2008

Pelangi 2007


Malam ini hati saya sayu. Saya rindu si dia di
New Zealand. Dan saya percaya dia juga rindukan saya. (biarlah bajet pon, suke hati lar kan..sobs). Lebih sayu lagi bila dia katakan dia rindu keluarganya juga. Sudah empat tahun tidak sama-sama berpuasa dan beraya bersama. Tersentap rasanya. Haduihh.. Kalau saya, jangankan empat tahun, dua tahun berjauhan dengan keluarga sudah menjadi pengalaman yang teramat amatlah sukar, pahit, perit, seksa dan sebagainya. Huhu.. (sabar ye awak di sana..saya tumpang sedih..malah lebih sedih pule..sobsob)

Teringat pula ketika Aidilfitri 2006. Subhanallah..apalah ujian Tuhan ke atas aku ini..Sudahlah homesick bagai nak meraung setiap masa, si X pula tiba-tiba berkeputusan untuk ‘memecat’ saya. Nyaris-nyaris hilang kewarasan saya ini. Namun, syukur alhamdulillah dengan berkat doa ahli keluarga di Malaysia serta rakan-rakan yang simpati lagi mengambil berat tentang diri ini, makanya saya kembali ceria. =) (jutaan terima kasih kepada 'kaunselor peribadi' saya Dato’ Dr Hj Hamzah dan isteri, Datin Hjh Hasnidar atas segala nasihat, kata-kata semangat dan doa agar saya senantiasa tabah dan terus ke hadapan). Hm terus terang saya katakan di sini, sambutan raya pada tahun ini tidaklah seseronok mana. Hm paling teruk dalam sejarah hidup barangkali. Huhu.. (tapi mujurlah sekurang-kurangnya juadah jamuan raya di M’sian HiComm sedap-sedap belaka..itu tak dinafikan..heh)


Aidilfitri 2007 pula sungguh jauh berbeza. Syukur alhamdulillah ya Tuhan..wahh saya tersangatlah gembira dan seronok..Walaupun saya masih homesick teruk ketika itu, tetapi saya ada dua ‘permata hati’ di sana. Hehe..Yang saya amat sayang. Siapa yer? Tentulah si dia di Christchurh itu dan adek Zatil Afiqah saya~ oh! Kehadiran insan-insan ini cukup menceriakan dan membahagiakan kehidupan saya. Ini adalah puji-pujian tulus lagi ikhlas ok! Hehe.. Dek zatil ini sangatlah riang ria orangnya, sangat lawak selalunya. Dia adalah rakan serumah saya, merangkap pembantu setia saya memasak di rumah (pegawai Sirim!), teman sejati membeli-belah barang dapur (ke Pak n Save mengheret troli.hahaha), berjalan roadtrip ke sana sini, ‘ber-evil-an bersama, dan macam-macam lagilah. Fiuhh~ pendek kata, dia memang best!


Erm manakala si dia ini pula saya ibaratkan ‘hadiah’ Tuhan kepada saya. Sangat istimewa di hati saya. Dia tiba elok pada masanya. Bagai pelangi yang menghiasi hari yang cerah lagi indah. Masih segar di ingatan saya akan kata-kata keramat Abah, “sudah, biarkan yang lama tu pergi, insyaAllah Tuhan temukan dengan yang baru nanti, yang jauh lebih elok untuk kamu..dengar cakap abah ni, banyakkan sabar”. Iya Abah, saya dengar dan saya percaya kata-kata itu. Dan kini saya cukup bahagia dengan si dia ini. Alhamdulillah syukur.. =)


Bercakap tentang mereka berdua ini membuatkan saya lebih sayu. sobsob. Seorang di Christchurch, seorang lagi di Wellington. Kepada anda berdua, saya amat rindu!!! Tak sabar saya menanti kepulangan mereka ke tanah air pada hujung tahun ini. Tak sabar untuk bertemu mereka lagi. Dan saya tahu mereka juga tidak sabar untuk bertemu saya! Haha bajet lagi kan. Saye memang begini. =P



Kiri dan kanan yang membahagiakan



Baiklah, cukup setakat ini saja. Bulan puasa begini sangatlah elok jika kita memanfaatkan masa dengan beribadah kepadaNya. (sebenarnya saya cuba mengingatkan diri sendiri supaya tidak terlalu lalai)..huhu.. Oleh itu, selamat mengerjakan ibadah ya rakan-rakan.


Sekian. Love and Peace to all.



P/s: Syukur alhamdulillah atas ‘nikmat’ bulan Ramadhan. Kini anak-anak murid saya lebih mudah mendengar kata. Dan saya pun lebih senang hati. =)

No comments: