Friday, August 1, 2008

Oh Sabah Oh Sarawak


Sekarang ialah fasa kedua praktikal saya. Fasa dimana kami di’evaluasi’. Saya sebenarnya tidak berminat nak bercakap banyak tentang praktikal ini. Tak banyak pun perbezaannya dengan fasa pertama, cumanya saya ada terasa sedikit lain pada diri sendiri. Hmm.. (ada orang kata saya buang tebiat, ermm mungkin. Apa-apalah..)

Segalanya berkenaan posting. Saya dan seluruh rakan-rakan seangkatan akan di’posting’kan pada awal tahun depan. Berdebar-debar semuanya, saya juga begitu. Kalau sebelum ini, seboleh-bolehnya saya mahu ditempatkan di Semenanjung Malaysia, lagi best kalau dapat di sekitar daerah Temerloh. Siapa tak mahu tinggal dekat dengan famili kan?? Hehe.. Tetapi sekarang, lain pula di kepala saya ini. Kadang-kala saya juga bingung dan kusut memikirkannya.

Saya mahu mengajar di Sabah atau Sarawak. Ya, saya mahu dengan sepenuh rela dan ikhlas hati. Ha kenapa?? Usah bertanya. Saya juga sama tidak pasti akan jawapan sebenarnya. Banyak perkara yang bermain di minda saya. Saya ini lemah, sungguh saya tak mampu memikirkannya dari setiap dan segala sudut. Apa yang saya faham ketika ini ialah saya mahu pergi ke sana. Mengajar anak-anak di sana. Di bandar atau di pedalaman saya tidak kisah. Lama atau sekejap terpulanglah. Tak penting pun rasanya.

Saya tahu ini semua berubah secara tiba-tiba dan saya juga sedar buruk baik hal ini hanya Tuhan saja yang mengetahui. Oh yer, suka saya ingatkan bahawa saya ini bukanlah ‘patriotik’ mana pun. Tidaklah pula saya ‘rebel’ kepada apa-apa pun. Saya ini hanya sekadar ingin ‘merasa’. Rasa apa ya? Entohlerr….

Ermmm…Lapang dada saya bila encik Kisahitu sentiasa menyokong dan memberi semangat. Walaupun ianya mungkin berisiko, tapi sesungguhnya ‘bersabarlah..sabar itu adalah kunci’. (ini ialah kata-katanya yang ‘mencaerkan’ saya suatu ketika dahulu..kuikui). Harap-harap ahli keluarga saya juga begitulah hendaknya. Sentiasa positif dan suportif gituh.. hehe =)

Sekian. Love and Peace to all!


P/s: Seperkara kecil untuk dikongsi bersama…….

Kadang-kadang kita fikir kita Salah membuat perhitungan hidup, dan kita pun menyesal. Tetapi, pada hakikatnya Salah itulah yang membetulkan kita dan membawa kita kepada kesedaran dan kedewasaan lalu terus kepada kebenaran. Oleh itu, bertenang dan bertawakal sahajalah dengan segala keputusan yang kita lakukan.

2 comments:

Jarod Yong said...

I'm glad you're willing to come to Sabah & Sarawak...
The children there will be blessed by your presense...
=)

M A S S M A R C E L L A said...

hope they will jarod..im praying so hard for it.. =)