Sunday, September 7, 2008

SABAR


Ramadhan yang berperisaikan kesabaran. Itulah yang sering saya bisikkan dalam hati. Kehilangan dompet pada malam semalam benar-benar menguji kesabaran saya. Sabar dari menggelabah, meraung, memaki, menyesal dan apa-apa lagi yang tidak patut. Benar, Ramadhan sungguh mengajar kita erti sabar itu.


Tidaklah saya langsung tidak bersedih kehilangan dompet, saya sedih, pilu, terdiam, dan tak bermaya juga sebenarnya. Haduih..ini sudah kali kedua saya cuai dan lalai tercicir dompet sendiri. Sudahlah segalanya hilang, renyah dan leceh lagi menyusahkan sungguh bila kita terpaksa buat baru kad pengenalan, lesen memandu, kad-kad bank, bla..bla..bla.. Itu belum termasuk denda dan kesibukan mengajar yang amat dan sebagainya lagi. Kalau diikutkan perasaan, semua itu cukup membuatkan saya geram dan rasa nak mengamuk marahkan diri sendiri. Huhu.. (kadang-kadang saya ini perengus dan baran juge..) =(


Namun, berkat kesabaran di bulan Ramadhan inilah yang banyak memujuk dan menahan saya supaya tidak terlalu ‘nervous breakdown’ dengan apa yang telah terjadi. Saya percaya Tuhan tidak akan menjadikan sesuatu yang tidak mendatangkan kebaikan kepada kita. Segalanya pasti ada hikmah disebaliknya. Mungkin kesabaran dan kesedaran diri adalah hikmahnya. Mungkin wang yang hilang itu bukan rezeki saya sebenarnya. Mungkin juga perkara ini akan mengajar saya supaya menjadi lebih extra berhati-hati membawa dompet ke mana-mana.


Kata encik Kisahitu kepada saya, "be positive…be positive…". Ya, memang benar, saya faham sekarang. Bilamana kita bersabar dan melihat sesuatu secara positif, InsyaAllah hati akan terasa lebih tenang dan senang. Dan yang paling penting adalah, kita redha dan tawaqal dengan Qada’ dan QadarNya. Hm terharu sungguh bila teringat kembali kata-kata seorang sahabat, “takperlah mass, hilang wallet jer kan..ada orang lain tuh hilang mak ayah..sabar kay”. Menusuk benar kata-kata itu. Saya mengerti maksud sahabat saya ini, tak perlulah saya bersedih sangat dengan kehilangan dompet itu. Dompet boleh beli baru, duit boleh tunggu elaun lain masuk, I/C kad-kad bank dan lesen boleh buat baru…Ya, saya boleh bersabar. Lebih-lebih lagi di bulan puasa begini, InsyaAllah pasti boleh..


Sebelum terlupa, saya ucapkan jutaan terima kasih kepada ahli keluarga dan sahabat-sahabat yang selalu mengambil berat. Semoga Tuhan akan membalas budi baik kalian semua. Kepada cik Nisa, terima kasih kerana sudi menemani saya ke Balai Polis tempoh hari yer..sayang u sangat-sangat! Akhir kata, tak perlulah khuatir atau bimbang, saya baik-baik sahaja sekarang. Alhamdulillah.. =)


Sekian. Love and Peace to all.

3 comments:

Jarod Yong said...

Oh my, that is a clumsy thing to do!
I hope that you did not lose too much!
I also hope that you will find it in the next few days!
=(

Anonymous said...

same-same. ngeeeee

M A S S M A R C E L L A said...

nisak..i love u forever lar dear..
sobss..


*hugs kuat2*