Tuesday, September 23, 2008

Datang dan Pergi


Minggu ini merupakan minggu terakhir saya berpraktikal di sekolah. Terasa sangat lega bercampur sedih juga ada. Lega kerana segala penat, pening kepala dan kusut serabut menyiapkan lesson plan bakal berakhir tidak lama lagi. Fuhh Alhamdulillah… Namun, saya juga sedih mengenangkan yang saya tidak akan mengajar anak-anak murid saya ini lagi. Saya pasti rindukan telatah dan kerenah mereka. Walaupun segelintir mereka agak nakal, sukar mendengar kata, bising dan comot, insan-insan inilah yang banyak mengajar saya bersabar, bertolak ansur dan berperikemanusiaan dalam kehidupan terutamanya sekali di dalam kelas. (tanpa sifat perikemanusiaan, saya pasti telah mendera murid-murid ini dengan kejamnye..huhu)


Dalam tempoh 14 minggu yang hampir berlalu ini, macam-macam hal berlaku di sekolah. Baik yang manis, yang buruk, yang sedih, yang lawak, yang geram, yang best, yang ‘hegeh’, dan banyak lagi lah..semuanya cukup memberi warna-warni kepada kehidupan saya di sekolah ini..hehe.. Apapun, saya pasti pada hari Jumaat 26 September 2008 nanti, saya akan menangis atau ‘ter-menangis’ (mungkin tak sengaja menangis kot) meninggalkan perkarangan SMK Sultan Abd Samad, PJ itu. *Sobs* Erm kalau boleh, biarlah menangis dalam kereta, malu juge kalau anak-anak murid nampak kan..huhu


Erm sedih berkenaan sekolah itu satu hal. Satu hal lagi, saya sedih kerana bulan Ramadhan al-Mubarak ini juga bakal sampai ke penghujungnya. Terasa sangat pantas waktu berlalu. Bak kata encik Kisahitu, memang sudah lumrah manusia. Adakalanya kita leka dan lalai tanpa menyedari waktu yang berlalu. Pasti ada di antara kita ini yang sudah excited nak beraya, sudah sibuk mengemas rumah, membuat kuih raya atau bershopping. Erm baguslah, ‘persiapan awal’ gitu kan.. Dan pasti ada juga segelintir yang sebak lagi hiba meratapi pemergian bulan yang penuh keberkatan ini. Bulan di mana Tuhan memberikan manusia peluang untuk menyucikan diri dengan bertaubat dan beribadah kepadaNya serta segala kebaikan yang dikerjakan akan dilipat gandakan ganjarannya oleh Allah swt. Hmm.. jadi anda yang sedang membaca tergolong di kumpulan mana ya? Saya? hm entahlah.. *sobs*


Oleh kerana Syawal bakal menjelang tiba, jadi saya ingin mencuri sedikit kesempatan di entri ini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, mohon maaf zahir dan batin kepada anda semua. =)


Sekian. Love and Peace to all..



P/s: Tinggal beberapa hari sahaja lagi, masih sempat untuk membanyakkan amal kebajikan. Semoga Ramadhan kali ini lebih bermakna untuk kita semua. InsyaAllah.. ~Renung-renungkan dan..Selamat beramal~~ (gaye professor izi hj ali) hehe...

2 comments:

Anonymous said...

selamat ari raye mass..mtk maaf kalo ade wat slh silap sengaje (cm xde je) or xtersengaja..susah eh nk leave message?!leave message or leave comment?dun reli get it actually..heee...niway, may both ramadhan n syawal bring hepiness to u..jgn tedeyy2 wpn windu sgt2..heee

M A S S M A R C E L L A said...

hehe...thanx mimi.. (wierd, anas pggl u baya..i call u mimi.. where actually mimi comes from eh?? huhu)

slamat ari raye to u too~ maaf zahir batin eh~ hehe =D